T.C.
GİRESUN ÜNİVERSİTESİ
ORTAK SEÇMELİ DERSLER YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönerge’nin amacı; Giresun Üniversitesi ön lisans ve lisans programlarında okutulması planlanan ortak seçmeli derslere ve ders sorumlularına ilişkin uyulması gereken usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönerge, Giresun Üniversitesi ön lisans ve lisans programlarında okutulması planlanan ortak seçmeli derslerin özelliklerine, derslere kayıt koşullarına ve ders sorumlularına ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönerge, 04.11.1981 tarihli 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 14. maddesi, 18.02.1982 tarihli ve 17609 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Üniversitelerde Akademik Teşkilat Yönetmeliği’nin 5. maddesi ve Giresun Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği esas alınarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönerge’de geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) Birim: Giresun Üniversitesi bünyesindeki fakülte, konservatuvar, yüksekokul ve meslek yüksekokulunu,
c) Birim yöneticisi: Giresun Üniversitesine bağlı fakültelerde dekanı, konservatuvar/yüksekokullar/meslek yüksekokullarında müdürü,
ç) Daire Başkanlığı: Giresun Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığını,
d) Eğitim Komisyonu: Giresun Üniversitesi Eğitim Komisyonunu,
e) Koordinatör: Rektör tarafından görevlendirilen OSD Koordinatörlüğü sorumlu öğretim elemanını,
f) Ortak Seçmeli Dersler (OSD): Öğrencilerin ilgi ve yetkinliklerine uygun nitelik ve çeşitlilikte, kişisel değişime ve gelişime katkı sağlayacak çeşitli konuların yer aldığı OSD- kodu ile açılmış dersleri,
g) OSD Koordinatörlüğü: OSD’nin düzenlenmesi ve eşgüdümünün sağlanması amacıyla oluşturulmuş birimi,
ğ) Rektör: Giresun Üniversitesi Rektörünü,
h) Senato: Giresun Üniversitesi Senatosunu,
ı) Üniversite: Giresun Üniversitesini,
i) Yönetmelik: Giresun Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’ni ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
OSD Koordinatörlüğü, Derslerin Belirlenmesi ve Ders Açma,
Derslere Kayıt ve İşleyiş
OSD Koordinatörlüğü
MADDE 5- (1) Rektör, Üniversitenin öğretim elemanları arasından bir koordinatör ve üç üyeyi OSD Koordinatörlüğü’nü oluşturmak üzere üç yıllığına görevlendirir. Süresi biten üye tekrar atanabilir. Koordinatör, ihtiyaç halinde üyeleri toplantıya çağırır ve kararlar oy çokluğu ile alınır.
(2) OSD- kodu ile açılmış derslerle ilgili tüm iş ve işlemler OSD Koordinatörlüğü tarafından birimler, Daire Başkanlığı ve diğer ilgililerce iş birliği içinde yürütülür.
(3) OSD Koordinatörlüğü, önerilen derslerin ön değerlendirmesini yapar ve
içerik olarak uygun görülen dersleri, onay için Eğitim Komisyonuna ve Senatoda görüşülmek üzere Rektörlük Makamına arz eder.
(4) (Değişik; 23/05/2024-254-11 md.) OSD Koordinatörlüğü, Senatonun onayı ile açılmasına karar verilen OSD’nin, üniversite akademik takviminde belirlenen ders kayıt tarihinden önce üniversitenin internet sayfasında ilan edilmesini sağlar.
(5) OSD Koordinatörlüğü, OSD’nin açılması, gruplara ayrılması, dersleri verecek öğretim elemanlarının görevlendirilmesi, kontenjanların belirlenmesi, derslerin ve sınavların yapılacağı saat, gün ve mekânların belirlenmesi noktasında ilgili birimlerle ve Daire Başkanlığı ile koordineli olarak çalışır.
Derslerin belirlenmesi ve ders açma
MADDE 6- (1) OSD birimlerin teklifi üzerine Senatonun onayı ile açılabilir.
(2) OSD için ders önerileri yılda bir defa mayıs ayı içerisinde yapılır.
(3) Birimler bir sonraki akademik yılda açılmak üzere kendi alanlarını ilgilendiren ancak diğer alanlardaki öğrencilerin de ihtiyaç ve ilgilerine dönük OSD için öğretim elemanlarının önerilerini değerlendirir.
(4) Birimler öğretim elemanlarından gelen OSD için önerileri, ilgili birim kurullarında görüşüldükten sonra mayıs ayının son mesai gününe kadar OSD Koordinatörlüğüne bildirir.
(5) OSD Koordinatörlüğü birimlerce teklif edilen dersleri içerik olarak inceledikten sonra uygun bulunan dersleri Eğitim Komisyonu ve Senatonun onayına sunar.
(6) OSD Koordinatörlüğü Senato tarafından kabul edilen OSD’nin listesi, ders tanıtım formları ve derslere ilişkin varsa diğer bilgileri öğrenci bilgi sistemine girilmek üzere Daire Başkanlığına bildirir ve haziran ayının son haftasında üniversitenin internet sayfasında ilan eder.
(7) OSD olarak teklif edilen dersin ders tanıtım formunda; dersin adı, amacı, içeriği, uzaktan eğitimle verilip verilmeyeceği, öğrenme çıktıları, derste kullanılacak kaynaklar, haftalara göre işlenecek konular, değerlendirme sistemi, iş yükü ve AKTS hesaplaması, dersi verecek öğretim elemanları ve hazırlayan kişi/kişilere ait imzaların yer alması gerekir.
(8) OSD olarak teklif edilecek dersler disiplinlerarası çalışmalara uygun olarak, topluma hizmet uygulamaları, kültür, sanat, spor ve sağlık aktiviteleri, çevre duyarlılığını geliştirme, bilim ve teknoloji, tarih bilincini geliştirme, iletişim ve yabancı dil becerileri gibi kazanımlara yönelik olmalıdır.
(9) Birimler programlarında yürütülen OSD harici dersleri, aynı isim ve tamamen aynı içerik ile OSD için öneremez.
(10) İkinci öğretim öğrencileri normal öğretim öğrencileri ile aynı dersleri alırlar, ikinci öğretim öğrencileri için ayrıca OSD açılmaz.
(11) (Değişik; 23/05/2024-254-11 md.) OSD lisans ve ön lisans programlarında 1.sınıf 1.yarıyılda açılır.
(12) OSD’nin AKTS kredisi öğrencinin alacağı azami kredi yükü içinde değerlendirilir.
(13) OSD’de her bir dersin kredi yükü 2 AKTS, haftalık ders saati 2 teorik ve/veya uygulama olarak planlanıp uygulanır.
(14) OSD birimlerin öğretim planlarında OSD- kodu ile yer alır.
(15) OSD öncelikli olarak dersi öneren birimlerin sağlayacağı dersliklerde verilir. Ders görevlendirmeleri ders teklifinde bulunan ilgili birimce yapılır ve ders ücretleri dersi veren öğretim elemanının bağlı bulunduğu birim tarafından düzenlenir ve ödenir. Dersin idari sorumluluğu ilgili birime aittir.
(16) Bir öğretim elemanı uzmanlık alanına uygun olmak kaydıyla bir öğretim yılında en fazla iki ders açabilir.
Derslere kayıt ve işleyiş
MADDE 7- (1) (Değişik Cümle; 23/05/2024-254-11 md.) Öğrenciler OSD’den, ilgi ve yeteneklerine göre sadece bir ders seçerek kayıt yaptırabilir. Akademik takvimde belirtilen tarihlerde ders seçiminde değişiklik yapılabilir.
(2) OSD’nin açılabilmesi için en az 10 en fazla 60 öğrenci tarafından seçilme şartı dikkate alınır. Ancak dersin niteliğine göre dersi seçebilecek öğrenci sayısının üst sınırı, dersi verecek öğretim elemanının talebi üzerine değiştirilebilir.
(3) Yeterli sayıda tercih edilmediğinden açılamayan OSD’ye kayıt yaptırmış olan öğrenciler; akademik takvimde belirtilen ders ekleme, bırakma, silme haftasında OSD’den başka birini seçerler.
(4) OSD’nin ara sınavları ve final sınavları akademik takvimde belirtilen sınav haftalarında OSD Koordinatörlüğü tarafından belirlenecek gün ve saatte yapılır. OSD’nin sınavlarının yapıldığı saatlerde başka hiçbir sınav yapılmaz.
(5) OSD’nin değerlendirilmesi yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
(6) Öğrenciler, OSD’den başarısız olmaları halinde aynı dersi almak zorunda değildir. Bu dersin yerine OSD’den başka birini alabilirler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer hususlar
MADDE 8- (1) OSD, Üniversitenin kadrolu ve tam zamanlı öğretim elemanları tarafından yürütülür.
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 9- (1) Bu Yönerge’de hüküm bulunmayan hallerde Yönetmeliğin ilgili hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 10- (1) Bu Yönerge, Senato tarafından kabul edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11- (1) Bu Yönerge hükümleri Rektör tarafından yürütülür.
Yönerge’nin kabul edildiği Senato’nun |
Tarihi |
Sayısı |
21 Aralık 2023 |
248-1 |
Yönergede değişiklik yapılan Senato’nun |
Tarihi |
Sayısı |
23/05/2024 |
254-11 |